Αρχίζει σήμερα 26/10, n άσκηση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και τη γενική ιατρική για φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ με συντονιστή τον αναπληρωτή καθηγητή κοινωνικής ιατρικής Αλέξη Μπένο, n οποία διοργανώνεται για πρώτη φορά.
Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές κάνουν την άσκηση τους στα κέντρα υγείας της περιοχής, για να αποκτήσουν εμπειρία μάχης με "πραγματικά πυρά" μέσα στην κοινότητα, σε επαφή με τους ασθενείς και τα προβλήματά τους. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας(ΠΦΥ) είναι n επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό και n υιοθέτηση του όρου «φροντίδα» αντί «περίθαλψη» παραπέμπει ακριβώς στην έννοια της πρόληψης της ασθένειας, με την ομάδα επιστημόνων της υγείας (και όχι μόνο ενός γιατρού) να παρεμβαίνει και να εξετάζει τις συνθήκες που επικρατούν στους χώρους όπου ζουν και εργάζονται οι κάτοικοι μιας οριοθετημένης κοινότητας.
Στο σεμινάριο για τους γιατρούς εκπαιδευτές των φοιτητών, που έγινε στο εργαστήριο υγιεινής του ΑΠΘ, ο γιατρός του Κέντρου Υγείας Μηχανιώνας Στάθης Γιαννακόπουλος έθεσε μεταξύ άλλων την εξής υπόθεση εργασίας: Έστω ότι έρχεται στο κέντρο υγείας μία κυρία με το βιβλιάριο υγείας της ηλικιωμένης και κατάκοιτης μητέρας της ζητώντας από το γιατρό να "γράψει τα φάρμακα". Τι περιθώρια άσκησης του φοιτητή (και της ιατρικής) υπάρχουν στην περίπτωση αυτή; Ο κλασικός τρόπος λέει ότι απλώς γράφεις τα φάρμακα και n υπόθεση λήγει εκεί. Όμως σύμφωνα με την αντίληψη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας ο φοιτητής Ιατρικής πηγαίνει στο σπίτι της ηλικιωμένης, την εξετάζει, βλέπει τις συνθήκες της ζωής της, ελέγχει τα φάρμακα που της χορηγούνται.
Υπό αυτά τα δεδομένα επιδιωκόμενοι στόχοι του μαθήματος είναι να μπορούν οι φοιτητές της Ιατρικής να αναγνωρίζουν την επιδημιολογική-πληθυσμιακή οπτική των προβλημάτων υγείας στην κοινότητα και τις δυνατότητες πρόληψης της νόσου. Ο κύκλος της φροντίδας υγείας στην κοινότητα περιλαμβάνει επίσης τη διάγνωση, τη θεραπεία, την αποκατάσταση και την κοινωνική επανένταξη.
Μετά την άσκηση τους στην ΠΦΥ και τη γενική ιατρική οι φοιτητές πρέπει να έχουν αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες όπως n οργάνωση των υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες του πληθυσμού, n αναγνώριση της επίδρασης των συνθηκών διαβίωσης στην υγεία του πληθυσμού, ο σχεδιασμός και n εφαρμογή προγραμμάτων προληπτικής ιατρικής, καθώς και ο τρόπος συνεργασίας με τους ασθενείς.
Παράλληλα κεντρικό ρόλο στην εκπαίδευσή τους έχει n αναγνώριση των διακριτών ρόλων της διεπιστημονικής ομάδας υγείας της ΠΦΥ και n ανάδειξη της σημασίας της συνεργασίας με τους γιατρούς των νοσοκομείων για τη φροντίδα ασθενών με μακροχρόνια προβλήματα υγείας καθώς και n σημασία της συνεργασίας των γιατρών με τους ασθενείς και τις οικογένειες τους. Πόσο απέχουν όλα αυτά από την κυρίαρχη εικόνα άσκησης της ιατρικής; Οσο οι δεκάδες εξαγγελίες θεσμοθέτησης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας τα τελευταία 25 χρόνια από την υλοποίησή τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου